مشكل حل شود. در بيشتر موارد براي تقويت مهارت حل مشكل ميتوانيد از فرزندتان سوالاتي با پاسخهاي نامحدود بپرسيد. در اينجا هيچ پاسخ صحيحي وجود ندارد، شما هم در كلاس درس نيستيد و هيچ بچه ديگري مشتاق به دادن پاسخ درست نيست. در خانه فضاي آرامي براي ياد دادن و ياد گرفتن وجود دارد.
ساعت حضور در خانه زمان تبادلنظرات، احساسات، اميدها و آرزوهاست و اين اوقات را تنها در يك خانواده «متفكر» ميتوان ايجاد كرد.
به طور كلي ميتوان گفت عدم برخورد درست با مشكلات و عدم توانايي حل مساله ممكن است مشكل را پيچيدهتر نمايد. بنابراين به منظور افزايش سطح سلامت روان افراد و پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي لازم است آموزش اين مهارت مهم براي تمامي افراد در سنين مختلف در نظر گرفته شود تا با فراگيري آن توانايي لازم براي برخورد منطقي با مسائل را داشته باشيم.
فرصت با هم بودن را قدر بدانیم ... همسر و فرزند ، پدر و مادر و خواهر و برادر ، پدر بزرگ و مادربزرگ . بیایید افسوس ساز نباشیم ... از دست کاشها کاری بر نخواهد آمد..
مهارت تصمیم گیری
تصمیم گیری بخش مهمی از زندگی شخصی و شغلی هر یک از مارا تشکیل می دهد. تصمیم گیرندگان افرادی هستند که که مسئولیت قضاوت یا انتخاب بیندو یا چند راه حل و یا پدیده را به عهده دارند. و این قضاوتها و انتخابها چه درزندگی شخصی و چه در محیط کار , با هر پست و مسئولیت , گاه می تواند بسیار مهم وحیاتی باشد.
همه ما هر روز تصمیم هایی می گیریم که بعضی از آنها بسیار مهمهستند و البته برخی نیز اهمیت کمتری دارند. برخی از این موقعیتهای تصمیم گیری فوریو اضطراری بوده و برای برخی دیگر زمان و فرصت بیشتری وجود دارد. به عنوان مثال براییک نوجوان تصمیم گیری در مورد اینکه ادامه تحصیل دهد یا نه آن را کنار گذاشته و بهدنبال شغلی باشد، یا تصمیم گیری برای اینکه آیا پیشنهاد دوستش را برای پرداخت نکردنهزینه ساندویچی که مصرف کرده اند قبول کند یا نه! بسیار مهم هستند.
تصمیمگیری شاخص بسیار مهمی برای شناخت رشد عقلی، عاطفی، اجتماعی و روانی افراد می باشد،بنابراین برای افرادی که به چنین رشدی نرسیده اند ، احتمال بیشتری وجود دارد اجازهدهند دیگران برای آنان تصمیم گیری کنند.
افرادی که درست تصمیم می گیرند،یعنی همه جوانب را سنجیده ، و تلاش می کنند به پیش بینی نتایج احتمالی تصمیم گیریخود دست پیدا کنند، احتمال موفقیت خود را افزایش می دهند و در نتیجه احساس رضایتبیشتری از خود خواهد داشت و مسلما" پی آمد چنین احساسی، اعتماد به نفس بیشتر وروحیه شادتر خواهد بود. و این حالت نه تنها تصمیم گیرنده را ، بلکه اطرافیانش رانیز به استفاده از چنین فرآیندی تشویق می نماید. بنابراین می توان پیش بینی کرد بابدست آوردن و افزایش مهارت تصمیم گیری، بهداشت روانی فرد و اعضاء خانواده ارتقاءپیدا کند.
تعریف:
واژه تصمیم گیری در لغت به معنی اراده کردن، قصد نمودن، ودر اصطلاح انتخاب از میان دو یا چند راه کار و یا گزینه را تصمیم گیری میگویند.
بنابراین تصمیم گیری عبارت است از فرآیند ارزشیابی گزینه ها و راههای موجود و همچنین بررسی و پیش بینی عواقب آن برای رسیدن بههدف.
مراحل تصمیم گیری:
اگر قرار است تصمیم گیری به درستی انجام شود نمی توان بهطور تصادفی ، به دلخواه و بدون مطالعه به اجرا در آید. بنابراین بهتر است بااستفاده از روشی مفید، مؤثر و عملی به این کار مبادرت ورزید.
مراحل درستتصمیم گیری عبارت است از:
1-تعیین چالش موجود: در این مرحله چالش یا تصمیمی که با آن مواجه هستیم را مشخص کردهو به تعریف مسئله یا مشکل مورد نظر می پردازیم. در این مرحله می توان بر روی یک برگکاغذ و در چند خط چالش موجود را یادداشت کرده و به بررسی آنپرداخت.
2-جمع آوری گزینه های موجود: در این مرحله با بررسی انتخابهای پیش رو به بررسی اطلاعات موجود درباره راه ها و گزینه های موجود می پردازیم.
3-بررسی عواقب هر انتخاب: در این مرحله تلاش می کنیم با استفاده از نیروی فکر و تخیلخود و همچنین نظرات دیگران به بررسی پی آمدهای مثبت و منفی هر کدام از انتخاب ها درمرحله قبلی بپردازیم.
4-مرحله تصمیم گیری: در این مرحلهتصمیم نهائی که در واقع بهترین گزینه از میان انتخابهای مرحله دوم می باشد اتخاذشده و به مرحله اجرا گذاشته شده و چنانچه نتیجه تصمیم ما در کوتاه مدت مشخص گردد ،مورد ارزشیابی قرار می گیرد. این مرحله را در کاغذ خود به شکل زیر یادداشت میکنیم:
توصیه ها:
1- در تصمیم گیری بهتر است از مشورت با افراد آگاه، متخصص و با تجربه بهرهبگیریم.
2-به عواملی که در تصمیم گیری با اهمیت هستند دقت کنیم. عواملی مثلاطلاعات موجود، محدودیت زمانی، پی آمدها، اطلاعات نادرست، تاثیر و فشار دیگران وهنجارهای جامعه بر تصمیم گیری ما، خطرات احتمالی و غیره.
ادامــــــه مطـــلـــب