شبکه بهداشت و درمان چناران

جستجو

مهارت های زندگی بخش هفتم

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

 نوشتن

زبان و خط عمده‌ترین شیوه‌های ارتباط کلامی است و انسانها برایبیان احساسات بیشتر از زبان و برای ابراز افکار عمدتا" از خط یاری می‌طلبند. توسعهعلمی جهان نیز مدیون اختراع چاپ است که به تکثیر و توسعه افکارو نوشته‌های آدمیانانجامیده است.
اگرچه خوب نوشتن کار دشواری است و نوشتن سخت ترین مهارت ارتباطیاست اما چگونه بهتر بنویسیم

 

·         مدت کوتاهی قبل از آغاز نوشتن، درباره موضوع فکر کنید.

·         نوشته کوتاه حداقل با بیش از 3 بخش «مقدمه، متن و نتیجه» تشکیل شود.

·         نوشته بلند حداقل بایستی دارای پنج بخش «تیتر، مقدمه، متن، نتیجه و منابعباشد.

·         برای خوب نوشتن به طور گسترده مطالعه کنید.

·         غلط انشایی و یا املایی در نوشته تأثیر شگرف بر خواننده دارد.

·         از نوشتن کلماتی که معنای آن را نمی‌دانید، خودداری کنید.

·         دقت کنید نوشته‌ها از گفته‌ها تأثیر جدی‌تر و ماندگارتری بر دیگران می‌گذارد.

·         همیشه بایستی متن نوشته پس از اتمام نوشتن و قبل از ارسال به گیرنده یک بارخوانده شود.

علاوه بر مهارتهای ارتباطی اشاره شده مهارت دیگری نیز درزندگی روزمره ما نقش ایفاء می کند که به آن "تجربه " می گویند .

مهارت ارتباط غیر کلامی

 

        

 

ارتباط به معنی انتقال اطلاعات از یک فرد به فرد دیگر است. بیش تر مردم، حدود 75 درصد

زمان بیداری خود را صرف برقراری ارتباط، تبادل اطلاعات، افکار و عقاید با دیگران می کنند.

ارتباط کلامی، در قالب زبان و کلمات انجام می شود در حالی که ارتباط غیر کلامی، این گونه نیست

 و بیش ترین ارتباط ما با دیگران، از این طریق است.

ارتباط غیر کلامی شامل اشاره ها، تماس چشمی، لحن صدا و حرکت بدن می باشد. گاهی نوع

 پوشش و سکوت اختیار کردن نیز جزو ارتباط غیرکلامی به شمار می رود. در یک ارتباط ، پیام

ها به دو طریق کلامی و غیر کلامی ارسال می شود. اگر بین کلمات ادا شده و حرکات بدن

گوینده تضاد وجود داشته باشد، گیرنده پیام، بیش تر به حرکات بدن و اشاره های غیر کلامی

 اعتماد می کند.

«جی. دیلیو پورتر » ارتباط غیرکلامی را در چهار گروه تقسیم بندی می کند:

جسمی: ارتباط فردی شامل اشاره های چهره ای، لحن صدا، بو و حرکات بدن

هنرشناسی: ارتباط از طریق موسیقی، بازیگری، نقاشی و مجسمه سازی

علائم: شامل پرچم ها، شلیک توپ به پاس احترام، آژیر و سوت زدن

نمادها: به کارگیری آداب و رسوم مذهبی، شأن و منزلت و جایگاه اجتماعی

آگاهی از ارتباط غیرکلامی، برای مدیران به عنوان رهبران سازمانی، به دو دلیل اهمیت دارد:

مدیر به عنوان رهبر گروه برای انجام بهتر وظایف، باید با کارکنان ارتباط موثری داشته باشد اگر

اشاره های غیرکلامی کارکنان از سوی مدیر به خوبی تفسیر شود، می تواند به آن ها پاسخی

مناسب بدهد.

طرز تلقی، نگرش و احساسات کارکنان، از طریق ارتباط غیرکلامی ارسال می شود بعضی از

نیازهای فردی مانند رشد، قدرشناسی، موفقیت و تشویق، باید در سازمان ارضاء شود که لازمه این

 کار، شناخت و درک این نیازها از سوی مدیران و از طریق ارتباط غیرکلامی  است. اگر

 کارکنان سازمان درک درستی از اشاره های غیرکلامی داشته باشند، سازمان، شانس موفقیت

بیش تری دارد.

نگاه مستقیم گوینده، نشان دهنده صفا، صداقت و احساس اعتماد او به شنونده است. نگاه کردن

 به پایین، حاکی از فروتنی و چرخاندن چشمان به بالا، ناشی از خستگی گوینده است.

مطالعات نشان داده است که ارتباط غیرکلامی، اطلاعات لازم را برای مدیران و کارکنان فراهم

می سازد یافته های این پژوهش دارای دو جنبه قابل بررسی می باشد:

الف) ویژگی های ثابت

- فاصله: فاصله ای که یک نفر با دیگری رعایت می کند، غالباً یک پیام غیرکلامی را منتقل

 می کند در بعضی از فرهنگ ها این فاصله، نشان دهنده نوعی علاقه است در حالی که گاهی

 می تواند ناشی از منزلت اجتماعی  تلقی گردد.

- طرز قرار گرفتن: بسیاری از افراد به روش های مختلفی مانند چهره به چهره، پهلو به پهلو یا

حتی پشت به پشت دیگران قرار می گیرند برای مثال افراد معاشرتی، به طور معمول پهلو به

 پهلو و افراد رقابت جو، چهره به چهره دیگران قرار می گیرند.

- حالت اندامی: بعضی افراد ممکن است روی صندلی، صاف بنشینند یا لم بدهند یا هنگام

تعامل با دیگران، بایستند. این ها عواملی است که باعث انتقال پیام می شود.

- تماس جسمی: دست دادن، دست به شانه کسی زدن، هل دادن یا دست کسی را محکم

 گرفتن، همه می توانند انتقال دهنده ی پیام ناشی از صمیمیمت و احساس محبت یا برعکس

، نفرت و بی تفاوتی باشند.

ب) ویژگی های متغیر و پویا

- بیان چهره ای: لبخند، اخم، ابروی بالا رفته، خمیازه کشیدن و پوزخند زدن، همه انتقال

 دهنده اطلاعات هستند. بیان چهره ای به طور معمول به هنگام ارتباط و با توجه به واکنش

 شنونده، تغییر می کند و در فرهنگ های مختلف، می تواند معانی مشترکی داشته باشد.

- حرکات و اشارات: یکی از مهم ترین حرکات و اشارات، مربوط به دست هاست که هنگام حرف

زدن، کمتر به آن توجه می شود. بعضی از حرکات و اشارات مانند گره کردن مشت، دارای

 معانی جهانی است در حالی که سایر اشارات و حرکات در فرهنگ های مختلف، دارای معانی

 مختلفی می باشند.

- نگاه کردن: یکی از ویژگی های مهم در ارتباطات اجتماعی، تماس چشمی است. نگاه کردن

می تواند انتقال دهنده هیجاناتی مانند محبت یا نفرت، علاقه یا بی تفاوت باشد.ادامــــــه